PO2: Tegenstellingen kunst & kitsch

Wat is kitsch?

Kitsch is de veelal laatdunkend bedoelde benaming voor artistieke werken die worden gekenmerkt door sentimentaliteit, sensatiezucht of gladheid. Kitsch wordt dikwijls vereenzelvigd met smakeloos of lelijk. Het wordt vaak geassocieerd met een slechte smaak. Dit is ook te merken aan de originele betekenis van het woord; ‘aangekoekt vuil’. Kenmerkend voor kitsch is het nadoen of namaken van (voorbije) cultuuruitingen en kunststromingen (soms meerdere stromingen in een ontwerp) en het gebruik van overdaad. Met ‘overdaad’ wordt vooral bedoeld het overmatige gebruik van bijvoorbeeld printjes, kleuren en verschillende stijlen door elkaar. Kitsch wordt ook vaak ‘schijnkunst’ genoemd, omdat de werken vaak pretenderen artistiek te zijn, maar dit in werkelijkheid niet zijn.

Afbeeldingsresultaat voor kitsch interieur
Afbeeldingsresultaat voor kitsch
Afbeeldingsresultaat voor kitsch mode
Afbeeldingsresultaat voor bloempot kitsch
Afbeeldingsresultaat voor kitsch vaas

Uitwerking opdracht

De opdracht was je opvattingen van kunst en kitsch te mixen, kitsch als uitgangspunt te gebruiken of van een kunstobject een kitschobject te maken. Ik heb ervoor gekozen mijn beeld van kitsch uit te beelden. Mijn beeld van kitsch is overeenkomend met de laatste twee foto’s hierboven. Ik dacht gelijk aan een foute vaas met allemaal gouden versieringen toen ik ‘kitsch’ hoorde. Dit komt omdat mijn overgroot oma vroeger in haar huis ook allemaal vazen had staan met verschillende printjes erop. Mijn moeder en oma vonden het altijd erg fout en noemden het ‘kitscherig’.

Hoe ben ik te werk gegaan? Ik kwam al gelijk op mijn idee, hoe ik te werk zou gaan en heb daarbij geen schetsen gemaakt. Ik ben naar de Action gegaan om een vaas, nep-bloemen, gouden strips, glitters, een lijn met bloemen eraan (die de meeste meisjes om hun fietsmand doen) en andere versieringen te kopen. Ik wilde eigenlijk dezelfde vorm vaas gebruiken als de laatste foto hierboven, maar die waren of niet te koop in de buurt, of ze waren heel duur. Toen ik thuis kwam, ging ik de vaas eerst wit verven, want anders was ik bang dat je de glitters niet goed zou kunnen zien. Daarna heb ik de gouden strips aan de onder- en bovenkant geplakt en gouden glitters rondgestrooid. Ik moet wel zeggen dat ik soms ietwat was uitgeschoten met de glitters, ik had gewild dat de glitters iets mooier verdeeld zouden zijn. Opeens vond ik nog wat plakbloemetjes die ik tussen deze strips heb opgeplakt. Uiteindelijk heb ik de nep-bloemen in de vaas gedaan, zodat het één geheel werd. Ik heb de lijn met bloemen eraan niet meer gebruikt, want anders zou het te druk en chaotisch worden. Ik probeerde in mijn werk vooral het aspect ‘overmaat’ na te streven, door middel van het vele gebruik van gouden versieringen en bloemetjes. Met deze middelen wilde ik het eindwerk zo fout mogelijk maken, zonder dat het heel lelijk zou worden.

Hieronder zal ik nog een lijstje neerzetten met spullen die ik heb gebruikt voor mijn werk:

  • Een vaas
  • Witte verf
  • Gouden glitters
  • Lijm
  • Gouden strips
  • Plakbloemetjes
  • Nep-bloemen voor in de vaas

Plaats een reactie